Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Chantal Kersten - WaarBenJij.nu Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Chantal Kersten - WaarBenJij.nu

Nieuw-Zeeland

Door: Chantal Kersten

Blijf op de hoogte en volg Chantal

14 April 2015 | Nieuw Zeeland, Queenstown

De eerste drie weken ben ik vanaf Queenstown naar Auckland gereisd samen met ander Nederlands meisje die ik had ontmoet. Erg gezellig, een aantal day hikes gedaan bij Mt. Cook en onder andere Christchurch en Wellington bezocht. Maar de meeste hoogtepunten natuurlijk opengelaten voor als mijn ouders kwamen.

Mijn ouders kwamen op 9 maart aan in Auckland, waar ik ze van het vliegveld heb gehaald en naar de stad zijn gegaan. In de middag nog Mt. Eden beklommen voor een mooi uitzicht over Auckland met de Skytower en de harbour bridge. Daarna vroeg gaan slapen om de volgende ochtend de camper op te halen, ons nieuwe huis voor de komende vier weken.

Vanaf Auckland zijn we eerst verder naar het noorden gereisd, naar de Bay of Islands. Met schitterende baaien, stranden en groene eilandjes. Vanaf daar richting de Coromandel. We hadden mooi weer dus ook hier konden we genieten van de strandjes, the cathedral cove en de hot water Beach. Tevens een dagwandeling gemaakt naar de Pinnacles, met een prachtig uitzicht over het gebied.

Na de kust zijn we doorgereden naar het midden van het Noordereiland, Rotorua. Een bijzonder gebied vanwege de vulkanische activiteiten. Overal zie je heet water bronnen, geisers en modderpoelen. En dit ruik je ook, het ruikt in de hele stad naar rotte eieren. In de avond zijn we op bezoek geweest bij een traditionele Maori-stam. Met traditionele dansen, muziek, gewoonten en een hangi-meal. Erg leuk om mee te maken. Iets meer naar het zuiden zijn we naar het Tongariro National Park geweest, waar we een dag de Tongariro crossing hebben gelopen langs deze actieve vulkaan. Langs de red Crater en de diverse meren. Een erg mooie wandeling!! Vanaf daar naar Wellington gereisd, waar we met de cable car een mooi uitzicht hadden over de stad en vervolgens met de Ferry overgingen van het noorder naar het zuidereiland. Een mooie overtocht tussen de fjorden.

Aangekomen op het zuidereiland hebben we het Abel Tasman National Park bezocht. Met de watertaxi afgezet en toen ongeveer 20 km van de Coastal Track teruggelopen naar de camping (helaas begon het na een uur al te regenen en is het de hele middag ook niet meer gestopt met regenen). Vanaf het Abel Tasman National Park doorgereden naar het plaatsje Kaikoura. Eind van de middag een wandeling gemaakt langs de vele zeehonden die langs de kust lagen. En de volgende ochtend, met heel erg mooi weer, zijn we gaan zwemmen in de zee met de dusky dolfijnen. Waarvan er letterlijk honderden in de zee zwommen. Hele mooie dieren en een bijzondere ervaring om er zo in het wild tussen te kunnen zwemmen. Daarna naar de plaats Christchurch geweest, welke een aantal jaren geleden totaal verwoest is door een aardbeving. En waarvan nog steeds de nasleep te zien is.

Vanaf de oostkust van het zuidereiland, via een ontzettend mooie route, naar de westkust gereden. Waar we in het plaatsje Punakaiki de pancake rocks hebben bekeken. En toen zijn doorgereden naar de gletsjers. In de ochtend aangekomen bij de Franz Josef gletsjer, meteen besloten om de Ice Explorer te doen op de gletsjer omdat het een mooie heldere dag was. Dus begin van de middag in een helicopter die ons afzette op de gletsjer. Om vervolgens, met spikes onder de schoenen en alle benodigdheden, een wandeling van drie uur op de gletsjer te maken. Erg mooi met vele watervallen, ijsgrotten en ijsspleten. En toen weer met de helicopter teruggebracht. Om in de avond te relaxen in de Glacier Hot Pools. De volgende dag nog twee wandelingen gemaakt naar zowel de Frans Josef als de Fox Glacier.

Vanaf de gletsjers, via diverse meren, naar Mount Cook gereden, de hoogste berg van Nieuw-Zeeland. En toen richting Dunedin, waar we in de natuur de yellow-eyed pinguïns vanaf de zee aan land hebben zien komen. En een fietstocht hebben gemaakt door de Otago Peninsula. Langs de hele oostkust naar beneden gereden met nog prachtige stops en uitzichten, bijvoorbeeld de zeeleeuwen die op het strand lagen, uitkomend bij de Milford Sounds. Eigenlijk wilden we hier een boottocht maken door de fjorden, maar het was erg slecht weer dus die hebben we moeten schrappen. Vanaf de Milford Sounds naar onze eindbestemming Queenstown gereden. Waar we in Glenorchy nog een wandeling door een voormalig mijnwerkers gebied hebben gemaakt en ook nog naar Arrowtown zijn geweest, een klein goudzoekers dorpje. De laatste dag nog in Queenstown gewandeld voor wat souvenirs en niet te vergeten de bekende fergburger te eten en een echt Nieuw-Zeelandse ijsje!

Op 8 april is er een einde gekomen aan de reis in Nieuw-Zeeland. Mijn ouders zijn teruggevlogen naar Nederland en ik ben doorgereisd naar Zuid-Amerika (Ecuador), alweer het laatste continent van mijn reis. Eens kijken wat er hier allemaal te beleven valt :)

• 16 April 2015 - 20:40

John:

Hoi Chantal,

Weer een mooi verslag en schitterende foto's. Ik zie dat jullie genoten hebben.
    Geniet nu maar van Zuid-Amerika en ik kan niet wachten om daar van foto's te mogen bewonderen.

groetjes en goede reis.
    John

• 23 April 2015 - 12:40

Cobi Kersten:

Hallo Chantal Wat hebben jullie veel beleefd prachtig om alles te lezen heel veel plezier verder nog en straks ook met je broer de laatste weken leuk hoor ik hoop dat allles goed blijft gaaan vele groetjes van mij doeoeoeoeoeoeog