Zuid-Amerika - Reisverslag uit Lima, Peru van Chantal Kersten - WaarBenJij.nu Zuid-Amerika - Reisverslag uit Lima, Peru van Chantal Kersten - WaarBenJij.nu

Zuid-Amerika

Door: Chantal Kersten

Blijf op de hoogte en volg Chantal

17 Juni 2015 | Peru, Lima

Na een lange vlucht vanuit Nieuw-Zeeland kwam ik in de nacht van 9 april aan in Quito (Equador). Een leuke en gezellige stad waar ik een citytour heb gedaan, naar de evenaar ben geweest en een dag naar de vulkaan Cotopaxi ben geweest. Gehiked tot aan de gletsjer van de vulkaan en vervolgens mountainbikend ervan af. Vanaf Quito naar Tena gereisd (een plaats in de jungle) en toen naar Banos. Hier een dagtour gedaan langs een mooie weg met diverse watervallen en met een schommel over de vallei geschommeld. Vanaf daar naar Riobamba gereisd en van de hoogste vulkaan van Ecuador, Chimborazo, gemountainbiked. Vervolgens naar Cuenca om een trektocht te maken door het El Cajes NP, met 232 meren. Erg mooi! In Guayaquil nog een citytour gemaakt en in de ochtend een keer wakker geworden van een aardbeving en daarna Equador verlaten om naar Peru te reizen.

Als eerst een plaatsje langs de kust bezocht, Mancora. Vervolgens naar Trujillo, waar ik diverse archeologische plekken/tempels heb bezocht. In Huaraz naar een ontzettend mooi meer geweest en een plaats welke getroffen was door een aardbeving en vanaf daar een nachtbus genomen naar Lima, waar mijn broertje op 5 mei is geland om de laatste 6 weken samen te reizen door Peru, Bolivia en een klein deel van Chili.

Nog een dag samen in Lima gebleven en daarna de 21uurige busreis naar Cusco (wel VIP-plaatsen). Een erg leuke plaats, waar we een quadtour hebben gemaakt door een prachtig landschap en een zoutmijn hebben bezocht, naar de Sacred Valley zijn geweest met diverse archeologische bevindingen en uiteraard vanuit Cusco de weg naar Machu Pichu gestart.

We deden de Salkantay trek (5-daagse trek) naar Machu Pichu. Een ontzettend mooie en vermoeiende inka-tocht met veel wandelen; door de bergen, meren, watervallen, in hot Springs gezeten, ziplining gedaan en uiteindelijk op dag 4 zagen we Machu Pichu. Overnacht in Aguas Calientes om op dag 5 de eerste bus naar Machu Pichu te nemen. Een indrukwekkende plek, waar we een rondleiding kregen en vervolgens zelf nog naar de Sun Gate zijn gelopen en de Machu Pichu mountain hebben beklommen voor een prachtig uitzicht!!!

Daarna doorgereisd naar Puno ofwel Lake Titicaca. Hier zijn we naar de Uros floating Islands geweest en daarna naar Amantani Island waar we bij lokale mensen hebben gegeten en in de middag Pachatata en Pachamama hebben beklommen. In de avond weer bij het gezin gegeten en we hadden een feestavond. Verkleed in lokale kleding met veel muziek en dans en daarna bij het gezin geslapen. De volgende dag naar Taquile Island waar we hebben gewandeld.

Vanaf Puno de grens over naar La Paz, Bolivia. Hier hebben we de gevaarlijkste/dodelijkste weg ter wereld gemountainbiked ( ofwel the death road). Diepe afgronden en vele kruizen langs de weg, maar het uitzicht was adembenemend! In Sucre een citytour gedaan en vervolgens in Potosi een zilvermijn bezocht. Wat overigens ook een hele ervaring was.

Aangekomen in Uyuni, begon onze 3-daagse tour naar de Salt Flats. Een uitgestrekte vlakte van zout, waar we zelfs in een accommodatie geheel van zout hebben geslapen. De volgende dag naar het prachtige Red Lagoon met flamingo's en desserts met uiteraard lama's en alpaca's. Met zonsondergang nog een geiser bezocht en in de avond gerelaxed in hot springs. De laatste dag via de Salvador dessert en het Green Lagoon naar Chili, San Pedro de Atacama, gereisd. Hier hebben we nog een tour gemaakt naar de actieve geisers 'El Tatio'. En een prachtige zonsondergang/maanopkomst gezien over de Moon Valley. Daarna nog een aantal plaatsen in Chili bezocht en begin juni weer de grens over naar Peru.

In Arequipa hebben we een middag rating gedaan over de rivier. En de volgende nacht vertrokken we voor een 3-daagse trektocht door de Colca Canyon. De eerste dag condors gekeken die over de Canyon vlogen en daarna naar de village onder aan de Canyon gewandeld. In de middag bij het gezin geluncht en in het plaatsje verderop (daar was een tv) de champions leage finale gekeken. De volgende ochtend vroeg vertrokken voor een wandeling naar een plaatsje aan de andere kant van de Canyon waar we in de middag konden relaxen in het zwembad en nog hebben gevoetbald met de lokale bevolking. De laatste dag om 5 uur vertrokken voor de Canyon beklimming, om weer uit de Canyon te komen. En toen terug naar Arequipa.

Vanuit Arequipa naar Nasca gegaan, waar we een sandbuggy tour hebben gedaan naar een aquaduct, tempels en een cemetery in de woestijn. Daarna naar de zandduinen waar we gingen sandboarden. De volgende dag een vlucht gedaan over de nascalijnen. Ofwel een speurtocht om de tekeningen te zoeken die in de woestijn zijn gemaakt. Daarna naar Huacachina, een klein meer/plaatsje omringd door zandduinen. Waar we dan ook opnieuw een sandbuggy en sandboardtour hebben gedaan. In Paracas zijn we naar de Ballestaseilanden geweest, waar we veel verschillende soorten vogels, zeeleeuwen en pinguïns hebben gezien. Daarna nog het Paracas National Reserve bezocht. En uiteindelijk vanuit Paracas terug naar Lima. Waar de reis met nog een laatste citytour tot een einde is gekomen. Zowel Maurice als ik zullen morgen vanuit Lima naar Amsterdam vliegen.

Bijna 10 maanden geleden vertrokken zonder enig idee te hebben wat voor moois mij te wachten stond. Niet op mijn spaarcenten blijven zitten maar genieten van vrijheid en gezondheid zolang het kan, de wereld ontdekken! Nu, een schat aan gouden ervaringen rijker, kan ik je verzekeren: dit was een juiste keuze! Safari's in Africa, zwemmen met dolfijnen, duiken in de great barrier reef, buiten slapen onder de sterren, skydiven, over gletsjers lopen, trektocht naar Machu Pichu, mountainbiken van vulkanen.... En ik kan zo nog uren doorgaan.
Uiteraard zijn het niet alleen de dingen die je doet maar vooral de mensen die je ontmoet die zorgen voor deze onvergetelijke momenten. Ik heb veel zin om iedereen in Nederland weer te zien, maar zal morgen met een vreemd gevoel het vliegtuig instappen: Meer dan voldaan, maar nog zoveel meer te zien...

• 17 Juni 2015 - 16:41

Cobi Kersten:

Hallo Chantal het is 17-06-2015 wat een mooi verhaal ik heb er van genoten , prachtig om te lezen ,jullie hebben heel veel meegemaakt

Ik hoop dat je morgen veilig thuis komt ,we kijken er allemaal naaruit vooral Patricia is heel blij als je er weer bent met je vele verhalen en prachtige fotos

Vond Maurice het ook mooi , misschien zie ik jullie binnenkort wel weer thuis groetjes van ons allemaal en

tot ziens Cobi Kersten

• 19 Juni 2015 - 12:31

Anja Kersten:

Geweldig verhaal Chantal!
    We hebben jullie inmiddels alweer "op honk" gezien en natuurlijk weer mee genoten van jullie ervaringen! Nu nagenieten en veel plezier weer terug in Nederland.

groet Frank en Anja.