Thailand & Laos - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Chantal Kersten - WaarBenJij.nu Thailand & Laos - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Chantal Kersten - WaarBenJij.nu

Thailand & Laos

Door: Amber, Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

03 November 2014 | Laos, Pakxe

Met een beetje vertraging is Amber op 15 oktober aangekomen in Bangkok. De eerste dag rustig aan gedaan, om even te acclimatiseren en bij te komen van de lange vliegreis. De volgende ochtend vertrokken om Bangkok te verkennen. We hebben toen de Grand Palace en Wat Pho bezocht en daarna met de boot naar de Wat Arun en s'avonds heerlijk Thais gegeten op de Kao San Road. De volgende ochtend een fietstocht gedaan bij Co van Kessel, waar we door smalle straatjes, marktjes en pleintjes zijn gekomen. In de middag een Thaise voetmassage gehad. Het was wel lekker, maar dachten af en toe dat ze al onze botten braken.

De 18e hebben we Bangkok verlaten, waar we eerst naar Ayuthaya gingen. Hier hebben we geluncht en zijn we vervolgens de stad via een bootje op het water gaan verkennen. Na het dinner zijn we met de tuk-tuk naar de nachttrein vertrokken waar we om 19:45u vertrokken richting Chiang Mai en de volgende ochtend om 08:15u aankwamen. Een hele leuke ervaring, maar nauwelijks geslapen. Dus die middag lekker bij het zwembad gelegen en 's avonds de avondmarkt bezocht. De volgende dag in Chiang Mai hebben we een privé chauffeur gehuurd, die ons de hele dag heeft rondgereden. Als eerst zijn we naar Phubing Palace, een botanische tuin geweest. Daarna naar Doi Pui Hilltribe Village, een plaatsje met een markt, museum en een waterval. Als laatste naar de To Doi Suthep Temple, waar we een mooi uitzicht hadden over Chiang Mai. 's Avonds een Thai Box wedstrijd gezien, waar er een paar knock-out gingen. Vanaf Chiang Mai doorgereisd naar Chiang Rai om de White Temple te bezoeken. Om vervolgens door te reizen naar de grens van Laos, waar we met de boot over de Mekong naar een Village homestay gingen.

Aangekomen in Ban Pak Ngouy hebben we een rondleiding gekregen door het lokale dorp en heeft Amber de kinderen cadeautjes (bellenblaas, kleurboeken etc. ) gegeven. 's Avonds hadden de bewoners een maaltijd voor ons klaargemaakt en daarna Thaiboxen op tv gekeken. Daarna een baci-ceremonie gehad (deze werd uitgevoerd omdat we op reis waren en de 32 goede geesten worden dan op symbolische wijze aan elkaar verbonden mbv witte touwtjes aan de pols). Om het vieren kregen we eieren, rijst en een banaan om te eten en LaoLao Wiskey om te drinken. We waar de hele avond met de mensen hebben gezongen en gedanst. We sliepen bij mensen in huis. Erg leuk! De volgende ochtend verliep niet helemaal zoals gepland, Amber had een hangover van de LaoLao Wiskey. Met de boot verder gereisd naar Luang Prabang, waar we een keer zijn gestopt bij de Pak ou Caves. In Luang Prabang zijn we naar de Elephants Village geweest. Hier mochten we op de olifanten zitten, rijden en ze 's middags wassen. Een hele leuke ervaring! En zijn we ook nog naar de Tad Sai Waterfall geweest, waar we hebben gezwommen en over de rotsen hebben gelopen.

De volgende ochtend om 05:00u opgestaan om de bedelronde van de monniken te bekijken en daarna doorgereisd naar Vang Vieng. Hier hebben we tubing gedaan over de Mekong River, waar we diverse stops hadden bij bars. Vanaf Vang Vieng vertrokken naar Vientiene. Dit was een lange rit, waar we onderweg zijn gestopt bij een grot waar we een mooi uitzicht hadden. In Vientiene hebben we een COPE centre bezocht, dit is een soort revalidatiecentrum met protheses voor mensen die nog worden getroffen door landmijnen van de Secret War. Vanaf Vientiene doorgereisd naar Kong Lor (in the middle of nowhere), waar we 's avonds met de groep naar de zonsondergang hebben gekeken vanaf het balkon, zelfgemaakte LaoLao cocktails hebben gedronken en spelletjes gespeeld. De volgende ochtend hebben we de Kong Lor Cave bezocht. Deze grot is 7 km lang en met een bootje over het water, zijn we door de grot van de ene naar de andere kant van de berg gegaan. Toen we terugkwamen een heerlijke bbq-lunch gehad met verse vis. En nog gezwommen voor de grot en van de rotsen gesprongen. Eind van de middag gerelaxed op de kamer en in slaap gevallen, om te bedenken dat we om 21:30u best honger hadden. Uiteindelijk, in het lokale dorpje, een gezin gevonden die speciaal voor ons heeft gekookt. Waar we de volgende ochtend naar terug zijn gegaan voor het ontbijt! En vertrokken naar Thakek, waar we onderweg zijn hebben gezwommen in de natuur.

Aangekomen in Thakek hadden we een prachtig uitzicht over de Mekong rivier en hebben we gezellig wat gedronken. Daarna heerlijke steak gegeten en de beste massage gehad (zonder happy-end). En de avond afgesloten in een karakoke bar, waar we onze zangkunsten hebben laten horen. De volgende dag gingen we weer naar een Village toe, dus 's ochtends eerst op de lokale markt eten gescoord. Op weg naar de Village nog een turtle Lake bezocht, een oude tempel, bibliotheek van de monniken en de wilde apen bananen gevoerd. Aangekomen in de Village met onze lokale buren gezongen en gedanst en daarna gaan slapen in het huis. De volgende ochtend ontbeten en om 07:00u vertrokken naar Pakse, onze laatste dag samen. 's Avonds met de groep Indiaas gegeten en nog een cocktail gedronken.

Om de volgende ochtend, 1 november, om 07:00u afscheid van ze te nemen en ze uit te zwaaien. Daarna zelf vertrokken met de tuk-tuk naar Pakse International AirPort waar Amber om 12:15u de vlucht heeft naar Bangkok en de volgende dag van Bangkok terugvloog naar Amsterdam. De afgelopen drie weken zijn voorbij gevlogen en hebben samen ontzettend veel lol gehad!! Nu reis ik weer alleen verder naar Cambodja en Vietnam.

Veel lieve groetjes aan iedereen in Nederland, Amber & Chantal

• 03 November 2014 - 14:15

Wilma Sterk:

Lieve Chantal,
    Het zal ook voor jou weer even wennen zijn. Gelukkig komt de nieuwe groep dinsdag weer en gaat je reis verder naar weer 2 verschillende landen. Ik heb inmiddels alle verhalen gehoord van Amber. Het is voor haar een onvergetelijke ervaring geweest om dit samen met jou te hebben mogen doen. Zeer veel gezien en erg veel plezier gehad. Ook veel mensen ontmoed kortom een fantastische vakantie gehad.
    Veel succes op je verdere reis. Groetjes van ons,

• 11 November 2014 - 09:44

John Peerenboom:

Hoi Chantal,

Leuk verslag weer, mooie foto's en weer veel gezien. Ga zo door.
    Ik heb geprobeerd je te bereiken via skype maar is nog niet gelukt, maaaaaar ik heb nog een maandje of 8 om te proberen.
    Nog heel veel plezier,

Groeten,
    John

• 17 November 2014 - 23:09

Alexander Nijhuis:

hey toppertje,

hoe is het met je? heb je genoten bij de formule 1? :-)
    Heerlijk is het of niet.... by the way prachtige foto"s heb je gepost.
    Zomaar even een berichtje dat ik je best wel is bij hapro.

groeten alexander

• 26 November 2014 - 11:55

Reem:

Hoi
    Chantal

Ik heb de site gevonden, leuke fotos.

Je had me gisteren ook leuke fotos doorgestuurd uit vietnam iedereen bij dts was jaloers op je met het mooie weer.

Nog veel plezier namens ons allemaal

Gr Reem